Friday, May 24, 2019

Söt liten 16



Det har funnits massor av låtar om flickor som fyller 16. Den bästa versionen är överlägset den version som Chuck Berry spelade in 1958.

https://www.youtube.com/watch?v=ZLV4NGpoy_E&feature=youtu.be

Låtet kom ihåg denna vecka när jag fick min senaste kopia av TIME i posten (lita på mig, det finns en anslutning här).

Titeln på omslaget av tidningen 27 maj var "nästa generations ledare". Historien i tidningen lyfte fram prestationerna på 10 "up and comers". För att vara ärlig hade jag bara hört talas om en av dem.

Hennes namn är Greta Thunberg, och hon är från Sverige. Hon är 16 år och hennes passion är klimatförändringar.





Hon talas med parlamentets parlament och FN: s klimatkonferens i Polen. Hon har också berated miljonärerna på World Economic Forum i Davos, Schweiz, och hon har också träffat påven (som har skrivit en bok om klimatförändringar med titeln Laudato Si). Den 24 november 2018 talade hon på TEDxStockholm

Inspirerad av överlevande av skolskytten i Parkland, Florida, började hon varje fredag ​​varje vecka en veckovis skolverksteg och vänder sig till sociala medier för att bäda politiker för att stödja och vidta åtgärder för att stoppa koldioxidutsläppen.
Efter att hon talade vid FN: s klimatkonferens exploderade hennes anhängare på Twitter, och numera numera över 600.000. Hon har också 1,6 miljoner följare på Instagram. Den 15 mars deltog cirka 1,6 miljoner människor i 133 länder i en klimatpåverkan inspirerad av hennes soloaktion. I mars 2019 nominerade tre ledamöter av riksdagen Thunberg till Nobelpriset.

Förutom alla ovanstående har hon också gjort en hel del mer, som du kan läsa på Wikipedia-artikeln nedan:

https://en.wikipedia.org/wiki/Greta_Thunberg

När du tittar på videon på länken nedan, påminna dig själv om att hon är autistisk, vilket borde skingra någon idé om vad du kanske tror "speciella behov" betyder. Hon är också flytande på två språk, vilka få vuxna i vårt land skulle kunna hävda att vara.

https://video.search.yahoo.com/yhs/search?fr=yhs-sz-001&hsimp=yhs-001&hspart=sz&p=greta+thunberg+-+trump#id=8&vid=4871e3631c7a03a0ca5b7015375043bb&action=view

När jag var 16 år kunde jag inte begripa att jag försökte göra vad den här unga tjejen från Sverige gör, men hon är definitivt en inspiration. Eftersom jag arbetar i stor utsträckning med 16 åriga barn ungefär 9 månader på året, garanterar jag dig att åtminstone några av dem kommer att veta vem Greta Thunberg är. Om vi ​​hade fler barn som Greta eller de överlevande i Parkland skulle världen vara en mycket bättre plats.


No comments:

Post a Comment