Saturday, January 31, 2015
Why the Finns are smarter than us - in Finnish
Amerikka ei ole paras maa maailmassa, että olisi jyrkästi kiistetty joidenkin kansalaistemme, jotka vahvasti uskovat "American poikkeusasema". Ollakseen täysin tarkka, mutta yksikään maa on maailman paras kaikessa, koska se on lähes mahdotonta.
Amerikka on melko hyvä paikka elää, ja olemme maailman johtava useilla aloilla.
We have the largest economy maailmassa, olemme paras paikka maailmassa innovation, meillä on paras (ja kallein) defense department maailmassa, olemme sidoksissa (Myanmar!) siitä, most generous country in the world, we have 18 of the world’s 25 top universities, ja amerikkalainen kulttuuri (elokuvat ja musiikki) on suosittu lähes kaikkialla.
Ironista kyllä, vaikka meillä on joitakin parhaista yliopistoista maailmassa, se on meidän koulutusjärjestelmän että kaukana muusta maailmasta. Verrattuna 40 muut kehittyneet maat,we rank 17th, far below the number 1 country, which is Finland.
Yllättäen koulutusjärjestelmämme ongelmat johtuvat siitä, että we also lead the world in another area - teen pregnancies.
Meidän hinta on 1792 syntyneiden määrä miljoonaa naisille alle 20 on huomattavasti suurempi kuin maa, joka on numero 2, Slovakia, joka on 1121 syntynyttä kohti miljoonaa. Suomessa n määrä teini raskaus on 288 miljoonasosaa.
Johtuen siitä, että nämä varhaisnuoret ovat todennäköisemmin pakko elää köyhyydessä, olemme # 34 maailman kannalta child poverty, johtuu siitä, että 23% meidän lapsista elää köyhyydessä.Paras maa maailmassa, kun se tulee lasten köyhyyden?
Suomessa, jossa lasten köyhyysaste 3%
Lasten köyhyyden vähentämiseksi maamme paitsi parantaisi meidän koulujärjestelmä, se parantaisi myös taloutemme.Lasten puolustus rahasto on arvioinut, että lapsuuden köyhyys maamme maksaa talous $500 billion a year. Se on lähes kaksi kertaa niin paljon kuin BKT Suomessa, joka on 41st largest economy in the world - mutta maailman paras koulujärjestelmä.
Johtuen siitä, että todella paljon noista varhaisista raskauksista suunnittelemattomia tapahtumia, nuoret tytöt astumassa äitiyttä eivät yleensä saa asianmukaista äitiyshuollon, mikä johtaa epätavallisen high number of premature births.
12% meidän syntymät ovat ennenaikaisia, kaukana pahin osuus kuin missään muissa kehittyneissä kansakunta.Paras maa maailmassa (4%) on Valko-Venäjä, mutta Suomi ei ole kaukana jäljessä, 5,5%.
Lapset, jotka ovat syntyneet ennenaikaisesti on suurempi todennäköisyys fyysisen ja psyykkisen vammoja, ja suurempi taipumus käyttäytymisongelmia, mikä tekee niistä vaikeampi kouluttaa. Tämän seurauksena vaikka meidän koulujärjestelmä oli maailman paras, olemme jo takana kahdeksan palloa, kun lapsemme tulevat päiväkoti.
Kansallinen K-12 koulujärjestelmä on parasta, että se on koskaan ollut, mutta et ikinä tiedä, että puhumalla keskimääräinen amerikkalainen, minkä vuoksi olemme yrittäneet lukuisia "uudistuksia" vuosien varrella, joista yksikään ei ollut erittäin onnistunut . Valitettavasti molemmat puolueet ovat syyttää, koska George Bushin No Child Left Behind on pääosin kahdennettu Barack Obaman Race yläosaan.
1) Lahjakortit ja charter koulut (erityisesti voittoa charter koulut) eivät ole oikea ratkaisu, sillä ne siirtää varoja julkisista kouluista, jotka ovat jo rahoitetaan valtion lainsäätäjille, jotka mieluummin antaa verohelpotuksia yrityksille kuin investoida tulevaisuuteen johtajia. Arizona on erinomainen esimerkki väärä painopisteistä, koska valtio on perinteisesti ollut yksi pahimmista klo rahoittamalla sen koulujärjestelmään. Lisäksi sillä on suurin osuus kansakunnan (15%) sen lasten charter kouluissa, mikä tarkoittaa sitä, että valtion ei charter julkiset koulut saavat 15% vähemmän rahoitusta kuin ne muutoin saada.
2) Sulkeminen kouluissa ei ole oikea ratkaisu, sillä koulut eivät voi parantaa, jos ne ovat kiinni. Kun uusia kouluja avataan korvaamaan vanhat koulut, ne eivät yleensä paremmin kuin edeltäjänsä.
3) "Parent laukaista" menetelmät eivät toimi, koska ne muuttavat mitä pitäisi osuuskunta kokemus joka on vastakkainasettelua.
4) Jatkuva testaus tulosten lukemisessa, matematiikassa ja tiede ei ole paras ratkaisu myöskään, koska ne vie varoja muita elintärkeitä kursseja, joita ei voida testata, kuten taidetta, kirjallisuutta, maailmanhistoria, vieraan kielen, yhteiskuntaoppi, liikunta, ja taloustiede.Maa, joka on paras koulujen maailmassa, Suomessa, ei anna kansallisia testejä matematiikan, luonnontieteiden ja lukeminen kunnes sen opiskelijat ovat astumassa college.
5) Hyökkäävä opettajien ammattiliittojen ja demonisointi opettajat (naurat, Scott Walker?) On todella luu otsikkona idea, koska se demoralizes ammattitaitoiset opettajat, johtaa kasvuun luokkakoot, ja aiheuttaa korkeamman liikevaihdon maustetaan veteraanien kuin tapahtuisi muutoin .
Miksi Suomessa on parhaat koulut maailmassa? On olemassa useita syitä, mutta tässä on muutamia niistä:
1) Muiden Pohjoismaiden (Norja ja Ruotsi) Suomessa on kestävään pitkän aikavälin investointeja ja priorisointi varhaiskasvatuksen kehittäminen, ja universaali esikoulu on yhteiskunnallinen normi.
2) Vuonna 1970 Suomessa uudisti koulutusjärjestelmässä. Se nosti työhönottovaatimukset sen opettajakorkeakoulujen, joten ne niin valikoiva, että nykyään vain 10% niistä, jotka soveltavat hyväksytään. Suomessa, opettajat ovat arvostettuja, ja ovat niin arvostettu kuin lääkärien.
3) Suomessa ei käytä tositteita tai charter koulujärjestelmä, ja suomalaiset ylpeillä että on olemassa hyviä julkisia kouluja jokaisessa kaupungissa, kaupunki ja kylä
4) Suomessa ei anna opettajille tulospalkkio, ja ei käytä järjestelmää palkintoja ja rangaistuksia, että teemme.
5) Jokainen lapsi Suomen koulujärjestelmä saa yhden aterian päivässä koulussa, ja jokaisessa koulussa on lääketieteen ammattilainen henkilöstön.
6) Suomen opettajat eivät saa kuljettaa aseita kampuksella, mutta se on käytäntö, joka on permissible in 18 of our states.
Meidän julkinen koulutusjärjestelmä ei ole ilman toivoa, ja se voi vähitellen tehdä paremmin, jos otamme joitakin järkeä vaiheita. Alkajaisiksi voimme seurata Suomen johtoa ainakin joillakin alueilla, ja ainakin yksi idea (universal esikoulu) on saanut joitakin pitoa viime vuosina.
Voimme myös vaatia, että ihmiset, jotka johtavat meidän koulutusjärjestelmät ovat päteviä työhönsä. Arizonan nykyinen intendentti Public Instruction ei ole astetta koulutuksessa, ja hänen ainoa opetuskokemus tulee lasimaalauksia luokka, joka hän kerran opetti. Hänet valittiin pääosin johtuu hänen tukea Tea Party, ja hän täpärästi ammatillinen kouluttaja, joka oli paljon enemmän päteviä tehtävään.
Hänen välitön edeltäjä valittiin lähinnä johtuen tukea organisaation, joka toimii charter koulut. Kuten hänen seuraajansa, hän ei ole asteen tutkinto, ja hän ei ole koskaan opettanut luokkaa tahansa.
“Just Say No” ei onnistunut iskulause aikana meidän sota huumeita, ja se on yhtä tehoton, kun se tulee teini raskaus. Valtio maamme että on alhaisin teini syntymät on New Hampshire, joka on täysi-ikäisyys 18, ja pakolliset syntyvyyden oppiminen alkaa peruskoulun. Valtio, joka on korkein teini raskaus korko, Mississippi, on täysi-ikäisyys 16, ja ei ole pakollista seksuaalivalistusta tai sukupuolitauti koulutus. Kun seksuaalikasvatus opetetaan, se asettaa erittäin tärkeäksi raittiutta. Mississippi, teachers are not allowed to discuss the use of condoms, vaikka 76% Mississippi teini raportoi seksiä ennen loppua lukion.
Monet viittaukset artikkelissa edellä ovat peräisin kirjan nimeltä "Reign of Error", kirjoittanut nainen nimeltä Diane Ravitch. Tällä hetkellä hän on tutkimus kasvatustieteen professori New Yorkin yliopistossa, ja hänet nimitettiin National Assessment hallintoneuvosto presidentti Bill Clinton vuonna 1997 ja 2001. "Reign of Error" on hänen 11. kirja koulutuksesta, ja se on lukemisen arvoinen, vaikka vaikka sen lukuisat tosiasiat ja luvut tarkoittavat, että se ei ole nopea lukea useimmat meistä.
Kuten monet kulttuurit,the Finnish culture can provide us with many proverbs.
Yksi, joka on erityisesti koulutukseen liittyvät on tämä:
"Maailma on hyvä opettaja, mutta se veloittaa valtava maksu."
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment